25 Ağustos 2008 Pazartesi

Olağanüstü Genel kurul Öncesi

Olağanüstü Genel kurul Öncesi
Örgütlenme Komisyonu Toplantısı
için not

DeMimar Örgütlenme Komisyonu grubuna sunulup
25.082008 tarihinde geri çekilen nottur

Raşit Gökçeli

13.08.2008


Mimarlar Odası Olağanüstü Genel Kurulu önümüzdeki yıl “örgütlenme” teması içerisinde toplanacaktır.

Kaleme aldığım bu örgütlenme notu, değişen yasal koşulların etkisi ile Mimarlar odasının 1954 yılından bu yana en köklü yapısal değişiminin de habercisi ve hazırlayıcısı olması beklenen söz konusu Olağanüstü Genel Kurul öncesinde kanaatimce öncelik verilmesi gerekli belli başlı akslara değinme amacındadır.

Birinci aks :

Mimarlar Odası’nın TMMOB yasası ve kendi tüzüğünde yer alan “iştirak gelirleri” ile ilgilidir.

Mimarlar Odası yönetimleri vergi külfetinden kaçınma saiki ile yasanın verdiği “iştirak gelirleri” ile ilgili yetki ve olanakları kullanmaktan yıllardır kaçınmaktadır.

Oysa Makine Mühendisleri Odası gibi birçok Oda bu enstrümanı başarı ile kullanmaktadır.

Bu durumda oda mali hareketleri mali açıdan vergiden muaf olmakta ancak “yan kuruluşlar” vergi mükellefi olmaktadır.

Bu kaçınılması değil tam tersine başvurulması gerekli bir yoldur. Odanın toplum karşısındaki görevleri ancak bu yolla tam anlamı ile yerine getirilebilir.
Örneğin malzeme laboratuarları, Sürekli Meslek Gelişimi ile ilişkin eğitim faaliyetleri, iş güvenliği ile ilgili faaliyetler, yapı denetimi ile ilgili faaliyetler, ve özellikle mesleki sorumluluk sigortası alanına girecek olan faaliyetler ancak böylesi bir yapılanma içerisinde başarıya ulaşabilir.

Şu anda Mimarlık Vakfı aracılığı ile kısmen yürütülmeye çalışılan bu faaliyetler mimar topluluğunun en geniş kesimini kapsamamaktadır.




İkinci aks :

Mesleki Bilimse Çalışma Kurul’larının yardımcı organ statüsünün işlerliğe kavuşturulması.

MBÇK yönetmeliği, MBÇK’ların yardımcı organ statüsü almaları doğrultusunda Ürgüp Olağanüstü Genel Kurulu’nda değiştirilmiş olmasına karşın pratikte bu değişikliğin gerekleri yerine getirilmemiştir.

Bu değişiklik yerine getirilmiş olsa idi Sürekli Mesleki Gelişim sorunu da çok daha sağlıklı bir mecraya girmiş olacaktı.

MBÇK’ların yardımcı organ olarak ve gerekli maddi manevi olanaklar ile donatılarak Mimarlar Odası pratiğinde yerlerini almaları halinde Şubelerin bölgesel alanda karşı karşıya kaldıkları birçok sorun da kendiliğinden çözüme kavuşacaktır.

MBÇK’ların işlerliğe kavuşturulması AB müktesebatı ile ilgili olarak karşımıza çıkan sorunların çözümü için de olmazsa olmaz gerekli bir koşul olarak önümüzde durmaktadır.

Üçüncü aks :

MUDUK alanında yaşamın ve yasal dönüşümlerin dayattığı dönüşüm gereksinimi

Özellikle son oluşan Danıştay kararları doğrultusunda mesleki denetim, TUS, MUS uygulamalarını artık eski teamüllere uygun olarak yürütme olanağı kalmamıştır.

Odamızın MUDUK alanında donanımlı kadroları mevcuttur. Bu kadrolar bugüne kadar sayısız değerli öneri metinleri ortaya koymuşlardır. Artık Oda Yönetimlerinin önlerine gelen bu metinler üzerinde bir karara vararak gerekli “icraata” geçmelerinin zamanı gelmiş ve geçmiştir.

Dördüncü aks:

Mimarlık ünvanının elde edilmesi ile mimarlığın uygulanması koşullarının yasal bir netliğe kavuşturulması

AB kaynaklı “nitelikli emeği eğretileştiren” uygulamalara sırt çevirerek mimarlık ünvanı ile akademiyanın net bağlantısı, akreditasyon sistemi ile birlikte ele alınarak açıklığa kavuşturulmalıdır. Özellikle genç mimarları “bir rüya bitti” hayal kırıklığı ile baş başa bırakan bir Meslek Odası tasavvur edilemez.

Mesleğin uygulanması ise mesleki sorumluluk sigortası sistemi ile ilişkilendirilerek çözüme kavuşturulmalıdır. Bir Meslek Odası’ndan beklenen tavır budur.





Beşinci aks:

Oda içi Demokrasisi

Oda tüzük ve yönetmeliği tüm mimarların temsil edilebilmeleri doğrultusunda gözden geçirilmelidir. Seçim sistemi gerekli ise nispi sisteme dönüştürülmelidir. Meslek içerisindeki alt uzmanlık gruplarının temsiliyeti gerek seçim sistemi içerisindeki değişiklikler gerekse MBÇK sisteminin tam ve eksiksiz uygulaması ile sağlanmalıdır.

Hiç yorum yok: